OranG Gila vs Realiti

Hari ini aku kembali turun ke kk. Sebenarnya, memang aku dah stay selama seminggu kat kk. Tak tahulah kenapa tiba2 aku rasa kk ni tidak semeriah dan tak seseronok dulu. Aku mula bosan dengan kk. Mungkin kerana terlalu banyak kenangan yang buruk yang aku alami. Tapi tidak apa. Sebenarnya, kalau aku fikir2 lagi, kenangan pahit atau manis bukan seseuatu yang kita ciptakan dengan sengaja dan berlaku di mana2 saja. Terima jerlah.

Sebenarnya, turun ke kk hari ini dengan satu tujuan iaitu jemput kakak yang akan sampai kk around 8 p.m dari Thailand di airport terminal dua . Abang dan isteri dan anak-anaknya dan juga mama ada sama. Oleh kerana masa masih panjang lagi, kami jalan-jalanlah sekitar Bandar kk. Sempat juga family aku jalan-jalan di Milimewa, beli barang jadi aku kena jaga dua anak perempuan derang. Satu 6 tahun dan 1 lagi masuk 3 tahun. Aku bab budak-budak ni no hal sebab memang suka budak kecik. Comel and very adorable. Lepas tengo2 baju, derang pi lah di groceries section, masa tu budak2 dah lekat ngan abg aku Jadi aku lepaklah sorang2 di luar Milimewa. Boleh juga cuci2 mata. Jam 5.30 p.m. beb, time orang baru habis kerja. Masa tu jalan bz juga, jamlah sket tapi takla teruk sangat. Memang ramailah orang yang lalu lalang. Dalam kesibukkan tu, tiba2 aku ternampak seorang wanita cina serba putih dalam lingkungan umur 40-an sedang memegang plastic beg hitam. Sebenarnya, wanita cina tu bengong (gila) sket (banyaklah tu!). Berdiri tepat pintu masuk Milimewa, dia bercakap sorang2. Aku perhatikan, dia seperti memberi nasihat kepada seseorang. Lucu juga sebab dia buat banyak body language yang aneh2. Walaupun begitu, pandangan mata wanita cina ni tajam, seolah2 menegaskan sesuatu kepada ‘seseorang’. Lama juga dia ala2 ‘bercerita’ sampai menarik perhatian beberapa orang yang lalu lalang. Ada yang ketawa dan ada yang takut. Lucu juga, hehehe. Dalam sibuk2 aku memerhati wanita ini, tiba2 adalah seorang mat salleh dalam tinggi 6 kaki berbadan besar lalu depan wanita gila tu. Orang putih nikan macam tidak perasaan ja yang ada seorang wanita gila yang baru berselisih dengan dia. Apa yang lebih menarik perhatian, tiba2 wanita tu menjerit “Help, help!” tapi orang putih tu langsung tidak ambil peduli (atau tidak sedar atau pura2 tidak sedar) dan terus berjalan. Wanita tu pula terus mengekori lelaki mat salleh itu sampai derang hilang dari pandangan aku (sebab aku terus memerhati derang ok)…

Kadang2 aku hairan juga, kenapa orang tiba2 boleh jadi gila. Ni bukanlah my first encounter dengan benda2 ni tapi buat pertama kalinya aku betul2 teruja mengetahui apa sebab seseorang itu boleh jadi gila. Kalau tengo moviekah, tv kah, memang nampaklah macamana seseorang itu boleh jadi gila. Mesti sebab tekanan perasaan akibat kematian atau kehilangan suami, isteri, anak, kekasih etc atau benda2 lain contohnya bankrup, gagal dalam pelajaran atau terlalu belajar (macam familiar) dan etc jugalah, hehehe. Ringkasnya, tekanan perasaan yang melampau. Tapi yelah, aku ni suka fikir2 jadi kalau boleh mahu sangat aku tengo secara bergambar ker, berajah ker, ber lcd projector ker, apa2lah yang penting nampak senario yang kita selalu panggil bila berhadapan dengan orang2 yang macam ni iaitu ‘putus/sot wayar’. Hahaha.. kalau boleh, aku mahu tengo sendiri dalam kepala pemikiran orang yang kena tekanan perasaan yang melampau ni macamana terjadinya ‘putus/sot wayar’ sampai akibatnya orang itu gila. Boleh bayangkan ker? Macam dalam satu machine, ada beribu2 wayar tiba2 satu wayar kena cross line (lintar pintas) menyebabkan machine tak jalan macam kebiasaannya. Mungkin macam tu kot? Hehehehe…

Aku ni saja jer buat2 ada cerita dalam blog aku. Bila tengo ramai kengkawan aku komen blog aku terlalu feeling, aku cubalah cari idea lain. Yelah, I write so that people I can read and know how’s my life like.. hehehe…Mungkin hal2 orang gila tidak banyak mempengaruhi kita semua. But let me refresh you guys a bit. Time kita studi2 dulu, PMR ker, SPM ker, Matrik ker, STPM ker, apa2 ujianlah yang menuntut banyak masa dan permerhatian+penelitian+kefahaman dan yang sewaktu dengannya, mesti kita pernah rasa tension dan ingin buat sesuatu. Masa tu, wanita2 ayu yang lemah gemalai tiba2 jadi ganas atau paling tidak kuat cakap.. hehehe.. samalah masa datang bulankan.. marah2, bad mood.. kalau lelaki, tiba2 buat benda yang bukan AKA benda2 yang jarang dibuat dan banyak lagilah… ingatkan? Kalau dalam kelas, tiba2 ada yang hentak buku dan teriak “aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh”… Yang lain pun ala2 menyahut dengan keluhan yang sama.. Kalau korang nak tahu, itula gejala2 ketensionan yang melampau.. kalau tidak dilayan rasa tu, boleh naik gila ok. Jadi bagi derang2 yang ada adik yang selalu tension, bantula dia. Yelah, kita yang dah berpengalaman sikit ni, kenala bantu adik2 kan. Kalau tension pasal studi semata2 sebab nak kalahkan budak SPM 17A1 si Amalina tu, tak payahlah. Bagi aku, aku belajar untuk diri sendiri dan kalau dapat kalahkan orang lain dan dapat terbaik, itu kira bonuslah. Tapi kalau nak juga, kena ada caranya..

Oklah.. sini dulu buat kali ini. Oh yer, aku ada linkkan satu website kawan baru aku Ameco. Dia ada buat ulasan tentang Konsert Siti Nurhaliza di Royal Albert Hall bersama beberepa keping gambar Siti time show. Kiranya, kita yang tak kesampaian nak tengo ni, bolehlah juga merasai sikit2 keseronokkan Ameco di sana. Kalau tak silap aku, nanti konsert tu akan disiarkan di tv tapi tak pastilah bila dan channel apa. Sama2lah kita tengo. Kalau ada sesiapa yang tahu bila, bagitahulah yer… so, se you in my next writing. Hidup biar sedap……….

Comments