Kesibukkan Yang Melampau

Jealous juga bila tengo beberapa blog kawan yang sentiasa diisi padat dengan isu-isu terkini, samada soal peribadi, komen terhadap sesuatu ataupun semata-mata ingin memeriahkan lagi dunia internet khususnya di Malaysia. Aku bukan tiada masa langsung masuk internet ini cuma masa aku terbatas untuk mencari material untuk asgmnt aku yang kira berlambak ni. Setakat ini, belum ada satu pun asgmt aku yang sempat aku siapkan. Samada ianya siap separuh, belum dibuat lagi ataupun belum ada bahan lagi. Tidak cukup dengan itu, aku terpaksa mengikuti beberapa aktiviti yang sebenarnya hanya menganggu kisah hidupku dengan asgmt yang banyak ni. Dalam kesibukan itu, pada suatu hari, aku menerima satu email yang sarat dengan pertanyaan yang agak peribadi. Ingin sahaja aku publish di sini tapi aku menghormati sendernya. Bukan apa sebenarnya, terlalu panjang bunga-bunga email itu sedangkan yang dia nak sampaikan sebenarnya adalah bertanya lebih lanjut mengenai diri aku yang tidak seberapa ini.. hehehe. Oleh yang demikian, untuk tidak menghampakan si polan itu, aku akan menunaikan hasratnya.

Sebenarnya ada juga beberapa email yang memang bertanyakan hal yang sama. Hal apa? Tiadalah serious sangat. Cuma tanya serba serbi tentang siapa aku, asal mana, buat apa sekarang etc. Aku jawablah baca kat profile tapi ada yang berkeras nak tahu macamana aku dapat idea untuk tulis benda-benda yang pernah aku publish di sini. Aku jawablah, aku tulis ikut apa yang aku nak tulis. Benda-benda yang menarik perhatian yang berlaku di sekeliling kita. Benda-benda kecil yang mungkin ada antara kita tidak nampak dan tidak sedar. Setakat tulis pasal AF3 tu, semua orang boleh buat. Kalau baca kat mana-mana blog sekarang, hampir semuanya bercerita pasal Af3, kadang-kadang aku pula yang rimas. Bukan apa. Takkanlah semua orang tulis benda yang samakan. Tapi best juga baca blog diorang tu. Kira update dengan benda-benda yang biasanya kita tidak tahu. No offense kepada sesiapa yer. Aku pun peminat AF3 juga. Ada juga aku tulis sikit-sikit pasal AF kat sini tapi kalau sesiapa yang meneliti, aku tidak menulis suka-suka.

Berbalik kepada email tadi, si polan tanyalah balik kenapa aku boleh tulis macam tu dan soalan itulah yang macam membunuh aku. Aku tanyalah dia balik, kenapa dia berminat nak tahu. Dia kata aku tulis benda-benda yang menarik tapi dalam sudut yang berlainan dari apa yang dia pernah baca. Yang kecil-kecil jer tapi very the critical. Macam jurnal ‘Orang Gila vs Reality’ dan ‘Apa Yang Selalunya Anda Tidak Nampak’ tu, katanya. Aku jawablah yang persoalan sebenarnya time aku tulis jurnal orang gila tu bukan berfokus semata-mata pada orang gila tu tapi pada realiti hidup. Secara logiknya macam mana orang jadi gila? Pernah terfikir? Kenapa orang yang rajin belajar sangat-sangat-sangat boleh tiba-tiba jadi gila? Atau penagih jadi gila? Tapikan bagus lagi jadi orang gila yang betul-betul gila daripada orang waras tapi macam orang gila! Pasal jurnal ‘Apa Yang Selalunya Anda Tidak Nampak’, aku tulis sebab aku memang minat berfikir. Suka tengo benda yang ‘kecil2’ tapi banyak maknanya. Lagipula, jurnal tu aku tulis masa aku dijemput untuk memberi satu motivasi untuk pelajar sekolah baru2 ni. Tapi aku tulis dalam bentuk naratif yang bagi aku lebih mudah difahami dan lebih menarik.

Akhirnya dia tanya aku, “boleh ko beritahu aku latarbelakang ko secara detail?”. Masa tu aku berfikirla sikit. Yelah, menurut apa yang aku sedari selama ni, seorang penulis tidak akan suka2 untuk ‘menayangkan’ dirinya kepada umum. Tengo sajalah nama pena para penulis yang ada di Malaysia ni. Kalau dulu di Amerika, penulis perempuan tidak dibenarkan untuk mempublish karya mereka. Sebab itulah ada penulis perempuan yang menggunakan nama lelaki. Sorrylah, aku lupa nama penulis tu tapi memang ada. Tapi ada juga penulis yang expose sikit. Tapi aku lebih suka macam ni. Terfikir juga nak letak gambar tapi nantilah kot. Bukan sekarang.
Aku replylah email dia balik kata yang aku ok jer tapi aku akan jawab apa yang dia tanya jer. Kadang2 dia akan email aku dan tanya banyak soalan. Sepa orang tu? Cukuplah kalau aku bagitahu yang dia pun pelajar macam aku juga cuma dia ambil psikologi di salah sebuah U di semenanjung…

Oklah, macam yang aku cakap tadi, aku bz sikit buat masa ni. Hari tu ada kawan bagitahu yang blog ni tak dapat masuk. Bila aku check, memang betul dan aku terpaksa buat blog baru tapi selang 2 minggu, blog aku ni ok balik jadi aku rasa nak teruskan saja blog ni. Yang baru tu, aku akan delete sebab ramai dah tahu pasal blog yang ni. Kalau ada yang ingin memberi komen, silakan berbuat demikian. Aku akan mengambil kira setiap komen anda. Erm, oklah, ni saja buat kali ni…

Aku harap korang akan terus menyokong blog ni…

Comments

Unknown said…
and i'm still 'la la la'ing in monkeyland... ngehehe...