Penerimaan - Chairil Anwar

Sajak Chairil Anwar, kalau boleh saya sifatkan, merupakan antara karya yang paling jujur dan juga antara yang terbaik di kalangan yang terbaik. Bahasanya yang bersahaja, ringkas dan padat namun penuh dengan idea yang mencabar dan nada yang sinis. Kadang-kadang juga seperti tidak logik dan tidak masuk akal tetapi tetap memberikan buah fikir yang kritikal.
'Penerimaan' merupakan antara karya beliau yang menjadi kegemaran peribadi saya. Amat sesuai, mungkin, untuk berapa hari dan minggu ini.

Penerimaan

Kalau kau mau kuterima kau kembali
Dengan sepenuh hati

Aku masih tetap sendiri

Kutahu kau bukan yang dulu lagi
Bak kembang sari sudah terbagi

Jangan tunduk! Tentang aku dengan berani

Kalau kau mau kuterima kembali
Untukku sendiri tapi

Sedang dengan cermin aku enggan berbagi!

Maret 1943

Comments