The chosen One
Because I BELIEVE, ONE Man Can Change The World.

There Goes 'Save Atkinson'

Monday, September 27, 2010
Yes, the tower had been left out for so long time now and abandoned of the concern of the public. And yes, not until recently this had awaken the people on this particular site when announced that a massive project will be carried out in which will, in every where, 'damaged' the tower. But it's a lesson worth learning and maybe after this, people will start appreciating heritages in this land. But is it too late?

Nevertheless, a 16-storey structures? By truest fact, we don't need more shopping complexes. A hotel, maybe yes, but is that really necessary to build it there? Moving and developing? Try upgrading the public transportation or educating people not to spit around? Or the PTIs? Traffic towards Papar every morning and sundown? The food price? OMG!

The singular statement of Kota Kinabalu being a Taman Peranginan Semulajadi (a Nature Resort City) contradicted with this exact development. How can nature resort be defined when there's not 'enough' green to be looked at? How about the long term effects of erecting gigantic structure in the higher ground? The habitat of the birds, animals, insects, ghosts perhaps?

Yes, we are just sitting and saying this. Or is it? If the Atkinson Tower were to be 'demolished' or by height reduced, then clap our hands people. At least, it's an education for us. Maybe then we can better cherish Karamunsing Complex - the oldest shopping mall in KK, or CP - the mature shopping complex or Wisma Merdeka, or the quarter full of Suria KK. 1B?

Then what's the use of us, of me, to even bother 'debating' when I myself could only see and jot? I can't do anything. But wait, I've proposed picketing, nobody listens. I proposed photoshoot, nobody cares. But every time I logged on, I see new faces with new comments, some confusing statements, skeptics, sarcastic debate of facts with nothing but just mere words!

What are we trying to prove?

As posted >here<
Read On 0 Comment(s)

Save Atkinson Tower Now!

Thursday, September 23, 2010
One of the most durable landmarks in Kota Kinabalu and notably on a bluff along Signal Hill Road neighbouring to the old Police Station, stands The Atkinson Tower. This all-wood, no-nails structure was built commencing 1902 (some says it 1903) but was fully uprighted in 1905, by Mary Edith Atkinson in memory of her son, Francis George Atkinson the popular first District Officer of Jesselton (now Kota Kinabalu) during the British North Borneo Chartered Company Administration, who had succumbed to Malaria at the young age of 28.

Apart from that, it was formerly used as a navigation aid for ships until it was overshadowed by taller buildings as in today. These days, this memorial has the peculiarity of being the oldest standing construction in the whole of Sabah that survived the air invasions and bombardment of World War II. Till today, it still dole out to keep the city's time.

But dated 22nd September 2010 wrote, “The 105-year old Atkinson Tower will be reduced to an 18ft midget if a proposed 16-storey shopping mall-hotel project goes ahead at the foot of Signal Hill” (Source)

I say what?! Come on people, we are talking the oldest structure in KK and now they want to reduce its height? Where’s the proud in that? Let’s fight for Atkinson Tower people. We can express our disapproval in whatever means but unless we take serious action, and I mean ACTION, we are just going to watch them alter Atkinson.

Just don’t stand there, do something. Distributing brochures, blogging, picketing, updating Facebook status, signatures to our CM, to the Mayor, to our MP; anything legal. Let our voices be heard! Save Atkinson Tower!


anak: daddy/mummy, apa ba itu tu yang macam jam tu?

bapa/mama: itula atikinson tower nak...

anak: owh..kenapa kana buat di sana?

bapa/mama: itu peringatan Pegawai Daerah KK yang pertama ba tu si Francis George Atkinson sama berfungsi juga sebagai rumah api dulu2...

anak:rumah api? kenapa pindik tu? kapal2 nampak ka tu dulu?

nah, jawab kamurang!!!!!!!!!!!!!!

Read On 6 Comment(s)

POISE @ White Room, KK

Thursday, September 16, 2010
Josh Marciano
presents you

POISE 2010
"ELEGANCE AND CONFIDENCE"

A Fantabulous Phenomenon
of
Beautiful People and Music



For the first time in East Malaysia, POISE, the fantabulous phenomenon of the year will not only bringing Kota Kinabalu beautiful people but will also feature an outstanding line-up of our local musical talents. Storming the party night is DJ Eva T, some named her the DIVA OF THE SOUTH and some defiend her, the fastest growing R&B QUEEN in Malaysia. With her uproaricous style of music, she makes every phenomenon a fantabulous party for everyone to be with the FINEST Hip Hop, R&B & Electro style. Her enthusiasm shows no sign of flagging, the R&B QUEEN was made to brng the house down with her wicked tunes and built the huge popularity of herself anytime, anytime & everywhere.

Joining and collaborate with DJ Eva T on POISE stage, once before known as Ice Man T, now the well known and upcoming MC in the Malaysia Club scene. MC Terry T, watch him out as he take over nights and stage with an amazing repertoire of party hypes which absolutely brings the crowd to greater now heights. He has performed as the significant MC for DJ moto, the creator of "Australia's Most Wanted" turnable crew and also at the unforgettable night, as the only MC for Hong Kong superstar DJ Miss Yellow at Mist Club Bangsar, Kuala Lumpur.

The night will also blown up with the presence of DJ Misty aka Jerryca, The Ms. popular and also well known guest DJ in most of the hottest clubs in Kuala Lumpur and also appearances outside of the country. Reforming & evolving the music, she is set to bring the night down with her signature style of Electronica/India Dance/Electro House which is her real tunes which running under the skin. Ready to get your legs dancing and your hands waving for move of her mixes that explode the vibe to follow her lead as she will guide you to her world of rhythmic pulse.

Also presenting the action and flair of IMAGE dancers. All in all, its a melting pot of entertainment galore ment for the most avid of party people.

POISE "Elegance & Confidence" at WhiteRoom, Kota Kinabalu event is by invitation only, so to grab your invitation to POISE event on 25th September 2010, please visit Facebook Group pag or "Josh Marciano" or "Whiteroom Kota Kinabalu" for more information and details fro RSVP. For yor reference, to receive updates on the upcoming fantabulous event, do follow Josh Marciano on Twitter "http//www.twitter.com/josh_marciaon" or Facebook Group Page: "Josh Marciano".
Read On 0 Comment(s)

I Am Number Four - Pittacus Lore

Thursday, September 16, 2010
In the beginning we were a group of nine.
There are six of us left.
The first three were killed in the order of their numbers.
They won’t stop until they’ve killed us all.

They caught Number One in Malaysia.
Number Two in England.
And Number Three in Kenya.

I Am Number Four.

I know that I am next.

In the beginning they were a group of nine. Nine aliens who left their home planet of Lorien when it fell under attack by the evil Mogadorian. Nine aliens who scattered on Earth. Nine aliens who look like ordinary teenagers living ordinary lives, but who have extraordinary, paranormal skills. Nine aliens who might be sitting next to you now.

The Nine had to separate and go into hiding. The Mogadorian caught Number One in Malaysia, Number Two in England, and Number Three in Kenya. All of them were killed. John Smith, of Paradise, Ohio, is Number Four.

So okay, I'm not really into sci-fi but I finished this book in just 3 straight hours and I am so loving it. I strongly suggest this book to your book club - I Am Number Four by Pittacus Lore.

In case you guys didn't know, this book is soon to be a movie and the rights were bought by Steven Spielberg even before the book was published. Now that's a review!

Source(s)
I Am Number Four
Read On 0 Comment(s)

Salam Raya :)

Thursday, September 09, 2010
Penat sedikit beberapa hari ini. Atau, sebenarnya memang penat setiap hari. Menghadap laptop, meeting dan berbual-bual kosong dengan kawan-kawan sekerja. Facebook jangan cakaplah. Ada saja masa terluang, mesti wajib update status. Tapi entah bila dapat update status single itu :p

Jadi, esok raya. Kota Marudu yang kecil ini tiba-tiba pack dengan ramai orang. Parking-parking penuh dan banyak kenderaan lalu-lalang, tidak seperti biasa. Begitu aura musim perayaan, apatah lagi bagi Hari Raya ini. Mereka yang berada di bandar mengambil peluang balik kampung dan merayakan Hari Raya dengan keluarga dan sanak saudara. Jangan saja lupa untuk lebih berhati-hati di jalanraya dan untuk semuanya. Perancangan teliti perlu ada agar tidak menganggu aktiviti yang sepatutnya.

Di sini, saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan Muslim di Sabah khasnya, dan seluruh Malaysia amnya. Walaupun perayaan ini adalah perayaan Kemenangan masyarakat Islam tapi saya percaya semangat 1Malaysia menjadikan ianya juga perayaan masyarakat majmuk Malaysia kita.

Semoga Raya tahun ini lebih bermakna dan lebih mengajar kita semua tentang penghormatan, persaudaraan, persahabatan dan semangat kekitaan. Kita mungkin berbeza-beza agama dan keturunan dan bahasa dan kerpercayaan dan budaya, tapi kita tetap sama; Kita 1Malaysia. Saya 1Malaysia. Salam Aidilfitri untuk semua...

Read On 4 Comment(s)

Sebelum Bercakap Buruk Tentang Sabah ....

Monday, September 06, 2010
... silalah beri masa sedikit pun saja untuk meneliti perkara-perkara ini. Takut-takut nanti dikatakan tidak cukup sekolah dan ilmunya, malu sendiri lebih daripada berbogel tanpa seurat benang pun. Jadi begini, banyaklah cakap-cakap yang pedas di telinga dan mata contoh komen-komen hamba Tuhan kat sebelah kiri tu. Ketawa kejap bila menelusuri cakap-cakap yang megah penggunaan ayatnya tapi gagal daripada faktanya. Oleh itu, sukalah saya mengongsikan beberapa benda yang dapat memberi cahaya dan pendoman kepada saudara kita ini. Saya orang yang bagus-bagus dari mereka yang lebih bagus-bagus lagi; sangat tidak kisah memberi pertolongan ilmu dan berkongsi.


Sedia saudara? Tapi sebentar. Ini bukan tulisan menghina dina, atau berbalas-balas pantun. Ini sekadar luahan yang membela. Sudah lama rasanya mendiamkan diri tapi yang sana-sana lebih tidak 'reti' kalau begini, jadi saya sekali lagi, dengan sukarela ingin membantu yang di sana-sana, faham dan lebih kritis bila bercakap tentang negeri di bawah bayu ini.

Geografi (dieja sebagai G.E.O.G.R.A.F.I) takut kawan kita tu tak 'reti' apa itu Geografi sebab nampaknya, gagal sangat pengetahuanya bila memberi komen-komen begitu.

Mari kawan-kawan, kita highlight satu benda berdasarkan jadual ini.

Bila kita bercakap tentang sebuah rumah yang hanya ada satu bilik dengan sebuah rumah yang ada banyak bilik, rumah manakah yang lebih sukar penjagaannya? Bersyukurlah nak, rumah kamu di sana-sana kecil dan senanglah pengurusan maintenancenya. Yang ada di Sabah adalah 25 daerah yang bernaung di bawah satu nama; Sabah.

Wah, luasnya Sabah! Nombor dua luas di Malaysia selepas Sarawak. Jadi cuba lihat Interior Division, macam angka keluasannya sama dengan negeri perbandingan kawan kita tu kan? Sekali lagi, syukurlah nak. Keluasan negeri kamu memudahkan urusan pembangunan sebab tidak banyak bilik yang hendak dijaga. Jadi, iya, saya setuju Sabah ni, apalah yang ada sangatkan. Tapi rasanya, bila kita sedar akan perihal fakta yang begini, amatlah tidak logik jika mereka tetap membandingkan kedudukan mereka dengan kita. Rasanya geografi gagal sangatlah kan. Lepas ni, harap-harap dapat diperbaiki. Saya tidak kisah memberi tunjuk ajar dan menjadi kawan kamu sekiranya dengan cara ini dapat mem-belajar-kan kamu. Satu hari nanti, bila kamu beli rumah dan perlu melengkapkan rumah kamu, tengok-tengoklah berapa bilik yang harus kamu jaga. Takut tidak terjaga nanti. Bagi kami di sini, sudah biasa berdiri di atas kaki sendiri dan semua sedar tanggungjawab menjaga sesama sendiri. Kami mungkin di belakang sedikit. Tapi kami tidak statik. Kami sedang bergerak. Tidak laju tapi sedang maju.

Kemenjadian sesebuah tempat kepada status bandar juga wahai saudara, bukan hanya disebabkan saiz kawasan bandarnya tapi juga mengambil kira jumlah penduduk serta taraf ekonomi, sosial dan politik sesebuah tempat. Seperti yang saya katakan, Sabah ini besar; mencakup lebih daripada setengah daripada Tanah Semenanjung sendiri. Di mana kita belajar ni? Geografi Tingkatan 1? Tingkatan 2? Tingkatan 3?

1Malaysia?
Sempena kedatangan Bulan Syawal yang mulia ini, jemput-jemputlah datang ke rumah. Mari kita lihat berapa kaum dan bangsa dan keturunan dan bahasa dan agama yang berbumbung di bawah satu rumah, bergurau senda sambil makan-makan kuih makmur (mamur), batang buruk dan ketupat rendang? Dan ala-ala apa masakan yang ada? 1Malaysia? Silalah datang sendiri ke Sabah, tempat orang-orang yang dikatakan masih tinggal di atas pokok. Terukkan? Menonton World Cup dari dahan-dahan pokok yang kecil-kecil dan mahu patah. Macam manalah tu? Stacy Juara AF6 tu berlatih menari di dahan-dahan yang kuat sedikit supaya bila dia lompat sana dan sini, tidaklah jatuh tersemban sampai patah kaki dan tangan dan tulang rusuk. Berapa etnik yang ada di Sabah? Ya betul, yang paling hampir adalah 32 etnik. Pendek kata, datang dan lihatlah sendiri apa maksud 1Malaysia di negeri di bawah bayu ini. Tidak kisah bila dicop masih tinggal di atas pokok, atau gua-gua. Sebab mengikut saya, pokok-pokok itu menyokong keperibadian yang saling menghormati, saling menyayangi dan saling memperlengkapkan antara satu sama yang lain. Saya rasa kawan-kawan di sana pun begitukan? Eh, tidakkah? Hmm...

Wah, syukurlah lagi nak. Banyak shopping complex di sana. Mesti banggakan. Hehehe.. Sini pun ada juga. Kira banyak jugalah. Boleh surf internet sendiri juga. Tapi takut-takut cuma yang branded yang dicari, wah, banyak sangat duit. Derma-dermalah dengan fakir miskin. Kurang sikit azab dosa menghina. Cermin-cermin muka tu dulu, manatau, nampak tahi mata orang lain tapi tahi mata sendiri, tidak pula disedari. Lepas ni, saya mahu beli cermin yang grand-grand besarnya, biar nampak satu badan dan hadiahkan kepada kamu. Banyak sangat duit tapi cermin gagal. Tapi tidak mengapa tu, saya tolong belikan. Banyak sangat orang yang di neraka tu, janganlah kamu menambahkan sempitnya lagi.

Sekali lagi nak, bersyukurlah banyak-banyak lagi sebab ada highway kelas-kelas di sana. Perjalanan tambah mudah. Tapi jangan laju-laju. Macam lebih banyak kes kemalangan di jalan yang lurus daripada jalan yang bengkok-bengkok macam di Sabah ni. Top-up kad-kad tol selalu. Nanti tidak ter'limpas' di tol-tol jalanranya nanti. Amalkan yoga atau dengar muzik-muzik santai. Atau saya cadangkan tinggal saja di rumah. Takut darah tinggi tunggu traffic jam. Stress dan tension.

Iya, balik-balik Pulau Sipadan, antara pulau tercantik di dunia itu. Balik-balik Gunung Kinabalu, antara gunung tertinggi di Asia Tenggara. Balik-balik Pulau Mabul yang wah, sunsetnya mengegarkan jiwa. Tapi kamu adakah begitu?!

Dan terima kasih banyak-banyak kepada warga pendidik, warga-warga keselamatan dan semualah yang datangnya dari sana, berkhidmat di sini. Saya cukup sedar, tidak semua suka dan tidak semua redha tapi pasrah dalam keterpaksaan. Tuhan sajalah yang dapat membalas budi baik dan khidmat yang telah anda curahkan. Minta maaflah. Ada tempat yang memang tiada internet access. Ada juga tempat-tempat tu yang terlalu jauh, hanya boleh dicapai dengan jalan balak atau sampan-sampan. Selain dapat elaun yang banyak dan menjadikan diri kaya setelah beberapa bulan tidak keluar, saudara dan saudari juga mengumpul dana di bank amal kerana khidmat anda telah menjadikan manusia lebih manusia. Satu hari nanti, ketika anda terpaksa beratur di bank, atau terkena saman pandu laju kerana bergegas balik ke rumah akibat sakit perut dan perlu ke tandas dengan kadar segera, harap-harap, mereka-mereka yang kita jumpa itu adalah anak didik kita, individu yang kita pernah tolong dan anak-anak jiran kita yang comel-comel memanjat pokok jambu di belakang rumah yang kita sempat nasihat kan"turun, kalau jatuh nanti susah..." Dunia sepertinya tidak adil. Tapi Tuhan adil. Sangat adil. Satu hari nanti, anda boleh berbangga dan mengatakan "saya pernah berkhidmat di Sabah dan membantu mereka..." Terima kasih banyak-banyak, untuk kesekian kalinya.

Kawan-kawan, masing-masing kita ada pengalaman yang mengeramkan hati dan perasaan kita bila, dalam sudut-sudut tertentu kita seperti dipijak. Percayalah, saya juga berasa yang sama. Bukan maksud saya mengapi-apikan perkauman, sekadar membela negeri saya. Kalau saya terkena ISA sebab tulisan ini, maka, saya bangga kerana saya pernah tampil untuk berkongsi pandangan saya mengenai komen-komen kawan kita melalui keratan facebook di atas. Sekadar ingin membantu beliau faham kedudukan Sabah yang telah disalahfahamkan dalam sudut fikirnya.

Dan saya percaya, komen-komen kawan kita itu tidak mewakili semua orang yang ada di sana. Kawan-kawan lain yang di sana, mohon jangan tersinggung. Maksud saya jelas untuk memperbetulkan salah tafsir kawan dengan komen-komen di atas itu. Kita tetap 1Malaysia. Baik buruk kita, tetap 1Malaysia.

Apapun, sebagai rakyat Sabah, kita janganlah membalas komen-komen kawan kita itu dengan mengeluar perkataan-perkataan yang berunsurkan negatif dan tidak akademi. Saya faham kita marah tapi dengan mengeluarkan perkataan dan ayat sedemikian, kita hanya mewar-warkan kelemahan kita.

Akhir untuk kali ini, kepada kawan kita itu, kenapa, kenapa Sabah kamu buruk-burukkan? Kami tidak pernah pun memburukkan kamu. Kamu betul-betul tidak sedarkan, Malaysia adalah sebuah rumah dengan bilik yang banyak. Kalau kamu bakar salah satu bilik tu, kamu akan bakar 1 Malaysia ni!


Read On 32 Comment(s)

From The Barait of Anakjagung

Dear Readers,
Thank you for visiting my blog. I do hope that your visit is a fun one. Please leave your comment in regards of my post or just say hi in my Chat Box. Don't forget to leave your link so that I can pay you a visit too. Thank you so much.

Most of the postings here are original therefore, publishing/printing/production or of any means of using the materials in this blog without a formal written consent from Anak Jagung is strictly prohibited. Where some are not, links and sources are stated.

Best viewed using Mozilla Firefox


© Copyright Anak Jagung 2003 - 2014. All rights reserved.

About Me

My photo
A blogger who blogs when he feels like it. A teacher who is learning to be a better one everyday. A person who likes photography but is not good at shutter speed and what the heck is the rules of third? A man who believes that you can change the world.

Chatter Box

Followers


Slider

The Best Links

Get more followers

Blog Archive